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  • O BRASIL EH O QUE ME ENVENENA MAS EH O QUE ME CURA (LUIZ ANTONIO SIMAS)

  • Vislumbres

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    Fragmentos de textos e imagens catadas nesta tela, capturadas desta web, varridas de jornais, revistas, livros, sons, filtradas pelos olhos e ouvidos e escorrendo pelos dedos para serem derramadas sobre as teclas... e viverem eterna e instanta neamente num logradouro digital. Desagua douro de pensa mentos.


    sábado, novembro 25, 2023

    ‘He’s a man with a fork in a world of soup’: the bitterest music-duo spats

     Your kiss is not on my list … Hall & Oates in 1984.

     

    "With Hall & Oates now saying ‘no can do’ to their partnership, we look at the other pop pairs who fell out of harmony"

    read article by Dave Simpson 

    ‘He’s a man with a fork in a world of soup’: the bitterest music-duo spats | Music | The Guardian:

    This generation of epic filmmakers is ageing – but the cavalry is coming

     Joaquin Phoenix in Ridley Scott’s Napoleon.

     "Scott and Scorsese are not the only masters in the twilight of their careers. Indeed, this year has been a doozy for Oscar-worthy films from octogenarians. With Hayao Miyazaki’s latest “last” film The Boy and the Heron also likely to be in the awards conversation. Even Woody Allen, 87, has found time to release from exile what he says is his penultimate picture. And that’s not to overlook Francis Ford Coppola’s upcoming epic Megalopolis, starring Adam Driver and Game of Thrones alum Nathalie Emmanuel.

    Brian De Palma is 83. Michael Mann is 80. Steven Spielberg 77. It’s as if the remaining embers of “New Hollywood” resolutely plan to burn on. So with the old guard still around, and still at the top of the industry – where is the new wave? The young pretenders, ready to snatch the crown of cultural relevance from the men (yeah, men) who have hitherto crowded the top-tier of cinema and subsequently marshalled the big budgets and been consistently in contention for the top prizes?"


    read more>>

    The Guide #114: This generation of epic filmmakers is ageing – but the cavalry is coming | Film | The Guardian


     

    ZIAD IN GAZA

     

    I wonder, if we die, when will people even notice we are gone? Will we be buried under rubble alive? Or die immediately?

    Will anyone tell the world that I had many dreams? And that I wanted to visit Italy and Morocco one day? Will anyone tell my story? Or will I be “a guy who died”?

     

     

     

    Hoje | Today

     

    Image

    HAIM - I Know Alone



    Been a couple days since I've been outCalling all my friends but they won't pick upFound another room in a different placeSleeping through the day and I dream the same
    I don't wanna giveI don't wanna give too muchI don't wanna feelI don't wanna feel at all

    Morrer pela pátria e viver sem razão

     

    "Domingos Neto não faz rodeios em seu
    raciocínio: “Escrevi este livro para os que
    acham possível apaziguar o quartel com
    atendimento às demandas corporativas.
    Lula acreditou nisso e foi preso. Voltou ao
    governo contingenciado pelo fuzil. Dilma
    também acreditou e perdeu o cargo”.
    Para o pesquisador, o problema essen-
    cial é aquilo que ele chama de transtor-

     
    no de personalidade funcional do militar.
    Toda a pregação dos comandos superio-
    res exalta a defesa da soberania e de um
    difuso conceito de pátria. Contudo, des-
    de a Independência, os soldados são ma-
    joritariamente treinados para outra ati-
    vidade, o combate ao “inimigo interno”.
    Isso teria se concretizado na manu-
    tenção do sistema colonial-escravista,
    na repressão a movimentos separatis-
    tas no Império e a qualquer tipo de re-
    belião popular na República. Na Guerra
    Fria, a partir de 1945, a missão foi em-
    balada pelas teorias de contrainsurgên-
    cia e no combate à chamada subversão.

     
    Sob tal contexto, escreve o autor, o sol-
    dado se percebe como “político, policial,
    empresário, assistente social, adminis-
    trador público, construtor de estradas,
    perfurador de poços no Semiárido, guar-
    da florestal, vigia de fronteira, entendido
    em Segurança Pública, controlador dos
    tráfegos aéreo, costeiro e fluvial, supre-
    mo avaliador da moralidade e planeja-
    dor do destino nacional”. Incapazes de
    desempenhar sua função essencial, a de-
    fesa contra a agressão externa, as Forças
    arrogaram-se o papel de interventoras
    frequentes na vida política."

     

    LEIA RESENHA DE GILBERTO MARINGONI

    For New Migrants, a New Kind of Neighborhood

     Men reach out their hands behind a metal barricade.

    "From every corner of the world to every corner of New York City, newcomers are carving out communities in unexpected — and sometimes hostile — places.

    What’s different about the 116,000 migrants who started arriving last year is how many came at once, and how many went straight into the city’s homeless shelter system, already near capacity.

    In normal times, immigrants gravitate to neighborhoods where countrymen have set up social networks, and they are gradually absorbed into the city. The new group came in a rush, after the pandemic worsened violence and poverty in struggling countries. Many came with no communities to join. In the shelters, they are creating them from scratch."


    read report by Todd Heisler, Andy Newman, Raúl Vilchis and Olivia Bensimon 

     For New Migrants, a New Kind of Neighborhood – DNyuz

     

    and see the gallery 
    https://www.nytimes.com/2023/09/28/nyregion/nyc-migrants-neighborhoods-shelters.html

    MESSI


     

    ZIAD IN GAZA

     

     

    3pm The grandmother pays us a visit in the room. It is weird how in these situations, where death is behind every door, people are so traumatised that they speak of sad and happy events at the same time. She started by telling us about a woman she knows who has four sons, they all travelled outside to work and send her money so she could build the family dream building for them to come back and settle down.

    “The whole building is gone. All their hard work for years was gone, just like this. The mother was devastated.”

    After that story, she shared some of the wedding traditions of the family. Groom’s mother nights are celebration nights, could reach up to seven. Every day the women wear something different. Every day there will be a certain type of food: pastries, chicken dishes, western cuisine etc. During all these celebrations the women would sing and dance till late in the night.

    The guys also have festive times. One activity is called the Arghul event. The Arghul is a flute. The Arghul player would come and start singing and the guys will be dancing and creating the rhythm for him. This could take hours. Also, they have the Dehia dance, the guys stand in two opposite lines and dance using the same rhythm while clapping their hands. After the guys’ party, they eat a traditional dish called Sumaqia.

    5pm A new day is about to pass, hopefully it will. I wonder, while sitting with the guys playing cards, if one day I go to the streets and instead of seeing evacuated people, wearing torn clothes and looking for food and medicine, I will attend a wedding and see men dancing to the songs of the arghul and dehia, while women are in their own party, wearing embroidered dresses, singing and dancing.

     

    3 Mortes em Gaza

     

     
     
    QUINHO 
     

     
    VENES
      

     

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    Jimmy Preston - Rock the Joint (1949) HQ



    Tear down the mailbox, rip up the floorSmash out the windows and knock down the door
    We're gonnA rock, rock this joint

    sexta-feira, novembro 24, 2023

    Um legado e tanto

     

     

    "Ao longo da vida, ele repetiu, feito
    mantra, que a cultura e a educação nos
    tornam humanos e que deviam, portan-
    to, ter um caráter permanente e univer-
    sal. O que isso significa? Que não pode-
    mos prescindir nem da arte nem da aqui-
    sição de informação e conhecimento ao
    longo da existência, e que todos devería-
    mos ter acesso a essa possibilidade.
    Ele foi também um dos pioneiros na
    difusão de uma ideia hoje bem absorvi-
    da: a da transversalidade da cultura. A
    cultura, a seu ver, deveria ser levada em
    conta, pelos governos, nas discussões so-
    bre assuntos diversos, da educação à área
    militar, passando por saúde e trabalho.

     
    Não por acaso, a ideia do acesso o mais
    amplo possível em um país trincado pe-
    la desigualdade foi sempre constitutiva
    do Sesc. Além de as unidades serem aber-
    tas a qualquer pessoa – ainda que deter-
    minados serviços sejam restritos aos tra-
    balhadores credenciados –, as atividades
    culturais e artísticas são oferecidas ou a
    preços mais baixos que aqueles pratica-
    dos pelo mercado ou gratuitamente.

     
    Além disso, a cultura, no Sesc, nunca
    foi pensada apenas do ponto de vista da
    produção e do acesso, mas também do
    ponto de vista do bem-estar e do desen-
    volvimento de potencialidades indivi-
    duais. Para o próprio Danilo, a cultura foi
    isso: uma forma de inserir-se no mundo
    e de atuar para transformar esse mundo."

     LEIA OBIT POR ANA PAULA SOUSA 

    Analysis: How to enforce the Israel-Hamas truce

     

    Israeli soldiers stand on a tank, amid the ongoing conflict between Israel and the Palestinian group Hamas, near Israel's border with Gaza in southern Israel, November 23, 2023. REUTERS/Amir Cohen TPX IMAGES OF THE DAY

     "The moment the opposing envoys first meet is the tensest, as any seemingly trivial detail can collapse the whole deal. Who will salute first? What happens if one representative declines to shake the other’s hand? Does an Israeli officer give a military salute, given that for the Israeli side, the opposite number is a “terrorist”? What happens if they cannot agree on some issues?"

    read analysis by Zoran Kusovac

    Analysis: How to enforce the Israel-Hamas truce | Israel-Palestine conflict News | Al Jazeera: T

    Joseph Artur - Shock The Monkey (Peter Gabriel)



    Cover me, when I sleep
    Cover me, when I breathe
    You throw your pearls before the swine
    Make the monkey blind
    Cover me, darling please
    Monkey, monkey, monkey
    Don't you know you're going to shock the monkey

    Sextou até 2024

    BETO  
     

     
    FRAGA  
     
     
     
    MOR  
     

     

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    Benção dos Aimais

     


    ‘A spider’s web of tunnels’: inside Gaza’s underground network being targeted by Israel |

     Two militants wearing masks and holding guns crouch on a sandy floor between concrete walls

     

    "“Entering tunnels presents unique tactical challenges, many of which cannot be addressed without specialized equipment,” Spencer wrote. “In some cases it can be impossible to breathe without oxygen tanks in tunnels, depending on their depth and air ventilation.

    “It can also be impossible simply to see. Most military night-vision goggles rely on some ambient light and cannot function when it is entirely absent. Any military navigation and communication equipment that relies on satellite or line-of-sight signals will not work underground.

    “A weapon fired in compact spaces of tunnels, even a rifle, can produce a concussive effect that can physically harm the firer. A single defender can hold a narrow tunnel against a much superior force.”"


    read report by Peter Beaumont

    ‘A spider’s web of tunnels’: inside Gaza’s underground network being targeted by Israel | Israel-Hamas war | The Guardian

    Should America Keep Celebrating Thanksgiving?

     A photo of a group of people gathered, from behind, looking up at a bare tree and a statue.

     Chase Iron Eyes

     In 1620, English sailors arrived on the Mayflower and landed at Plymouth Harbor. A year later, the English celebrated their first Thanksgiving—alone, until a Wam­panoag defense party arrived, wanting to know why gunshots were being fired.

    Our cherished national myth is that Thanksgiving originated with Natives welcoming friends who were fleeing religious persecution and then celebrating the harvest together. But the Wampanoags were not there to welcome or celebrate with foreigners. They had a mutual-defense pact with the Pilgrims and likely arrived out of duty. Yet over time, a young America branded this interaction as a “cohosted” Thanksgiving. George Washington celebrated Thanksgiving in 1789, and John Adams and James Madison followed suit. Abraham Lincoln declared Thanksgiving a national holiday, trying to unite Americans during their Civil War. Aliens in a foreign land need to invent new myths and identities to provide themselves with a sense of people, purpose, and place.

    There is another, more illustrative Thanksgiving story not often shared in the mainstream. During this other early Thanksgiving, in 1637, European settlers gave thanks after their men returned safe from a raid on the Pequot, an Indigenous tribe living in present-day Connecticut, which led to the massacre of between 400 and 700 women, children, and men and the enslavement of those who survived. In this story, there is no mutual thanks; there is no giving. There is only consumption and taking.

    You want to give thanks? Give thanks to Native nations who granted settlers some form of legitimacy—by entering into treaties recognizing them—to be in our homelands. Those treaties recognized that Americans are now under our spiritual custody and have rights to pass through our country. As soon as Americans were able to impose their will on Indigenous nations, the treaties were violated. Some Indigenous nations do not have treaties, and legally this means their nations should be intact. Those of us who have treaties have defensible legal claims to lands that are now occupied by private American settlers under US law. The United States is still not able to deliver clear title to the lands because they were illegally and unilaterally annexed by the United States. We know it was not the fault of American settlers who bought the stolen land. But in order to promote reconciliation, we want private landowners to support the transfer of federal and state lands back to the tribal nations that have valid claims to them. Give thanks by honoring the treaties, by giving land back.

    Give thanks by protecting the lands and waters that sustain us, instead of compelling law enforcement to protect the property- and capital-owning class, even when the owner class has “legal permits” to destroy a river or poison a land.

    Give thanks to the Native nations who created the world that we inherit today. Learn that 60 percent of all food consumed to this day was discovered, bioengineered, and/or cultivated by Indigenous cultures in the Americas, including corn, beans, squash, and tomatoes. Indigenous people developed many of the agri/horticultural practices, including raised-bed farming, still in use in the United States. “American” democracy itself was derived from observations of the Iroquois confederacy. The interstate highways and trail systems trace Indigenous trade routes. Anesthetics, rubber, sunglasses, kayaks, canoes, plant medicines, oral contraceptives, and paleo, organic, and non-GMO lifestyles derive from Indigenous practices. Thank Indigenous people for teaching humanity that food and water are medicine. Thank Indigenous people for defending your natural birthrights, human rights, constitutional and other conceivable rights from corporate encroachment.

    In those early years of colonial settlement, Indigenous families, saviors of the interlopers, nursed them back to health, only to be slaughtered by them and subjected to decimation by biological warfare. To this day, the Doctrine of Discovery—the foundation of federal law permitting settlers to take possession of land they “discovered”—imposes a set of Christian-based “laws” and institutional thinking that confines Indian existence “legally,” politically, and economically. The reservation system, “blood quantum,” and the invention of the federally recognized tribes will lead to our extinction as nations, as distinct political entities. Thanksgiving is a lie in the same way Manifest Destiny is a lie: This continent was not a pristine, empty land that had yet to be put to “profitable” use in the ways “civilized” extractive alien economies defined it.

    November is already Native American Heritage Month. Thanksgiving could be something better: a day to appreciate the truth of American history and Native Americans’ contributions to our lives. Let’s tell a different story by dropping the lie of Thanksgiving and begin a Truthsgiving.

    NATION


     

     

    Horace Silver - Buhaina (Remastered)

    ZIAD IN GAZA

     11am Ahmad and I are going back to his home after buying medicine and food when we see a group of cats in the land next to where he lives. Ahmad goes back to the shop and buys some mortadella to feed them.

    All the cats are standing at a distance. When Ahmad throws the pieces they come, pick them up and run away. However, one cat approaches us and is friendly, but the closer it comes, the more shocked we become. The cat has lost an eye, has been bitten all over her ears and has marks across her body. It’s clear she’s a house pet that has been abandoned.

    Ahmad’s nephew and two nieces see us, so they come down and start helping feed the cats. Apparently, they’ve assigned each one of the cats a funny name. This one, they’ve called Manara, which means lighthouse. They tell me that she only appeared a few days ago, which makes me think that the owners have left in a hurry, or maybe their house was bombed. We play with it for a while and then go home.

    I tell my sister what happened, and we ask around to see if someone can help, but in these times, nobody can. We agree to take care of the cat by giving it food, morning and night. I’m not satisfied though and suggest we keep it with us until we can find a safe place. My sister says that’s hard, as we are staying in one room, in someone else’s house, and are not sure what the future holds, plus we already have two cats who are our priority, and we just cannot take an extra one. I can’t disagree with her because everything she says is right.

    4pm I’m trying to sleep, especially as I couldn’t sleep at all during the night due to the bombing. I hear a knock on the door and the grandmother comes in, she says: “You have a guest.”

    Reaching the house we are in is not that easy. Before getting in, you need to take some stairs up, then turn a couple of times and go up to the first floor.

    I stand up and go to the door and see Manara the cat. I can’t believe it. Did she follow us? No way, we saw her hours ago. I go to the room and ask my sister, who is on the phone, to end the call and come.

    When my sister comes out and sees the cat, she covers her mouth with her hands and starts to cry. I look at her and say: “If this isn’t a sign, I don’t know what is.”

    We agree, standing there at the door, to take the cat in, and keep it with us until the situation is over, and until we find her a safe place and good people to take care of her. We give her food, my sister tries to clean her, and we watch her sleep.

    My sister tries reaching any vets in the area. Since we don’t live here, we don’t know anyone. After many calls, she’s able to reach someone. He promises to try to check on the cat. Hopefully, things will go well.

    I look at my sister and say: “This cat is sent to us from God. Now, I am relieved.”

    “What do you mean?” she asks.

    “I mean, maybe this cat is the mercy we receive to get us out of this whole situation. And even if we die, we will die on a good note … having done something good.”

    7pm Today has been horrible. We hear the news about more areas evacuating. There is uncertainty all over the place. Everyone is suffering because of the lack of electricity and water. The fear is increasing. Bad news everywhere.

    But, deep inside, today I felt good because today we’ve been adopted by Manara, our lighthouse.

     A flock of birds fly as the sun sets at the Gaza Strip.  Photograph: Francisco Seco/AP

     

    Psicopatas famosos

    LAERTE  

    JOTA CAMELO  
     

     
     

     

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    quinta-feira, novembro 23, 2023

    Paquetaenses


     

    Louis Jordan Salt Pork, West Virginia



    Mack Neal, Mack Neal, don't steal my automobile
    I'll take you to a cafe and buy you a fine meal

    Javier Milei e a força dos radicais

     

     Na ilustração em bico de pena e cores fortes aparece uma das esquinas de um ring de box. Dois grandes raios, com as cores da bandeira da Argentina, caíram. Um deles acima do banco vermelho da esquina, rachando a madeira do mesmo. O outro raio caiu sobre a lona do ring fazendo estrago e também rachando o piso. As cordas do ring estão amarradas provisoriamente juntas, com um só nó, afixadas ao raio que caiu sobre a lona.

    Wilson Gomes

    "Um raio nunca cai duas vezes no mesmo lugar", diz um velho ditado que se repete em boa parte do mundo. A convicção por trás disso é que uma situação improvável e desastrosa não se dará novamente no mesmo contexto e para as mesmas pessoas. O pior ficou para trás.

    Quando, em 2016, Trump ganhou a eleição americana, foi um "valhei-me, Deus!" geral para a esquerda e o centro liberais no mundo inteiro. Mesmo pesquisadores americanos da comunicação e da ciência política se entreolhavam perplexos ante o inverno que acabava de chegar.

    Na noite do domingo em que Bolsonaro ganhou a eleição no Brasil, em 2018, me ocupei de consolar amigos que, apesar de todo o conhecimento profissional sobre política e democracia, eram jovens e ainda não tinham experimentado o sabor amargo de viver sob um governo autoritário no Brasil.

    Constatado o inevitável —isto é, que a maioria dos eleitores havia topado dar um cheque em branco a um maluco de extrema direita para evitar que o PT voltasse ao governo—, tudo era só desalento.

    A esquerda se consolou com a ideia de que ninguém largaria a mão de ninguém. Os que taparam o nariz e votaram em Bolsonaro apaziguaram a consciência repetindo que as instituições acabariam domando o bruto ou que toda aquela virulência antidemocrática era só da boca para fora.

    Estavam todos errados: todo mundo largou a mão de todo mundo, já que a esquerda não se une sequer por interesses. E Bolsonaro dobrou a aposta na brutalidade verbal e na barbaridade institucional e levou o seu voraz apetite pelo poder a todo custo até o limite quase trágico do 8 de Janeiro.

    Quando, enfim, a lucidez prevaleceu novamente, todos respiraram aliviados. Foi trágico, foi por pouco, deixou um estrago imenso e uma ferida aberta, mas quem sabe a sociedade aprende com os seus erros. Erramos, aprendemos, melhoramos —acreditava-se.

    Talvez não seja bem assim. A volta de Trump nos Estados Unidos parece muito plausível se depender apenas dos eleitores. E por aqui o bolsonarismo demonstra ter volume parlamentar, tração eleitoral e força no debate público inclusive para sobreviver politicamente a Bolsonaro.

    Talvez Trumps, Bolsonaros e tantos outros mundo afora não tenham sido frutos do acaso ou resultado de uma conjunção astral rara, singular e que dificilmente se repetirá.

    A vitória de Milei na Argentina deveria fazer-nos considerar que talvez a principal novidade política do século 21 seja realmente a força eleitoral de candidatos radicais, de fora do sistema, extravagantes, com retórica ferozmente antipolítica e antiesquerda, politicamente incorretos e agressivos.

    Acrescentaria a esta lista alguns elementos que retiro de um post de Fabio Wajngarten, um dos estrategistas do bolsonarismo: "Vence quem fala o que a grande massa popular quer ouvir; vence quem é autêntico, quem tem paixão, quem vai para cima".

    Diria, além disso, que vence quem cria e motiva os insatisfeitos, os zangados, os que não sairiam de casa para ir às urnas se não acreditassem que estão indo mudar tudo.

    Não é mero populismo. Pelo menos se populismo ainda quer dizer antielitismo e uma forma de vínculo entre o líder carismático e a massa a ele vinculada organicamente.

    Pois isso explica mais o peronismo derrotado que o mileísmo vencedor. A nova extrema direita criou uma nova "base da sociedade", autêntica e oprimida, claro, e uma nova elite —"a casta"—, frequentemente invertendo a dicotomia de classe da tradição da esquerda.

    Milei é o raio que cai de novo sobre a cabeça da esquerda e do centro políticos. Talvez não seja propriamente um raio, mas represente uma inovação política que está se normalizando.

    Massa, claro, era o Lula/Haddad de 2018, o adversário ideal para ser batido, não o Lula de 2022, a única "kriptonita" no caminho da nova força.

    Mas se nem o registro recente do pesadelo dos americanos e brasileiros foi capaz de evitar que os argentinos —tão cultos, tão politizados— também dessem um cheque em branco ao seu próprio maluco, quem sabe não estejamos diante de uma nova normalidade política? De um fenômeno de que ouviremos falar com frequência cada vez maior e em mais lugares?

    E se o precário e singular não forem as vitórias desestabilizadoras e perturbadoras de pessoas como Milei, Bolsonaro e Trump, mas frentes amplas democráticas que, eventualmente, se juntam para enfrentá-los?

    E se a política baseada em radicalização, crises, ódio tribal, retóricas extremas e desprezo ao convencional, à mediação e à moderação for o novo modelo vencedor de disputas eleitorais? Pensem nisso. 

    FOLHA  

    ILUSTRAÇÃO ARIEL SEVERINO

     

     

    Polêmica do Prêmio Jabuti com IA esquece que relação artista-máquina não é nova

     

     'Frankenstein' do Clube de Literatura Clássica, ilustrada por inteligência artificial

    "O mesmo princípio se aplica a obras desenvolvidas com inteligência artificial, como o celebrado livro "Pharmakon AI" (2021), de K Allado-McDowell, uma obra tão humana e tão maquínica quanto as "Pinturas de Telefone" (1922) do artista, pioneiro da arte e tecnologia, László Moholy-Nagy.

    Essa série de cinco pinturas em esmalte de porcelana sobre aço é uma espécie de bisavó do Midjourney, uma das ferramentas de IA generativas. Ela foi ditada pelo artista, por telefone, a um fabricante de placas, seguindo um catálogo de cores e um papel quadriculado que ambos tinham em mãos. "Assim, essas imagens não tinham a virtude do 'toque individual', mas minha ação era dirigida exatamente contra essa ênfase excessiva", escreveu Moholy-Nagy.

    Não só o artista relativizava a autoria individual, explorando as novas mídias de sua época, mas abria a trilha para pensar o "prompt" (comando de texto para criar imagens com IAs) de forma mais crítica e criativa."


    leia artigo de Denise Beiguelman

    Prêmio Jabuti x IA: Relação artista-máquina não é novidade – 12/11/2023 – Ilustrada – Identidade Capixaba

    Milei foi comparado a Bolsonaro, mas se parece com Collor

     

     O presidente eleito da Argentina, Javier Milei

    Vinicius Torres Freire

    Javier Milei disse a uma rádio que não vai ser chantageado por sindicatos ou movimentos sociais em geral. Mais específico, disse que não vai ser "chantageado pelos violentos" nas ruas —para estes, "a lei", para o que conta com o apoio das forças de segurança.

    Seria uma obviedade sem significado maior se não fosse a situação do país, o plano de "ajuste" que virá e a longa e ainda forte tradição argentina de movimentos sociais na rua.

    De mais recente sobre o futuro do governo, está se vendo que Milei nomeou e pretende nomear gente sua para os poucos (oito, parece) ministérios que restarão. Já o fez para três cargos ministeriais e para a chefia de gabinete, entre outros cargos de primeiro nível (para alguns dos quais nomeou gente sem experiência alguma). O pessoal do aliado e ex-presidente Mauricio Macri (2015-2019) ficaria no apoio técnico, como "subs". Para o Banco Central vai Emilio Ocampo, guru da dolarização de Milei.

    Gente da "Libertad Avanza", coalizão vitoriosa, vaza para os jornalistas argentinos que não haverá governo de coalizão, embora o grupo de Milei conte com apenas 38 dos 257 deputados da Câmara. Mesmo com o pessoal de Macri e da direita normal, não faz maioria.

    O presidente eleito da Argentina tem dito também que o ajuste não será pago pelo povo comum. Seria pago pela casta de privilegiados da política.

    É uma velha ficção demagógica, que cola também no Brasil —se não fossem os privilégios dos "políticos", o excesso de ministérios e tolices tristes assim, haveria dinheiro para tudo. É espantoso, mas é uma opinião comum de tanta gente que jamais deu uma olhada nem em resumos jornalísticos do que é o orçamento do governo, tanto faz se argentino ou brasileiro.

    Milei disse também que os primeiros seis meses de seu governo serão "duros", uma espécie de obviedade otimista, se por mais não fosse porque já afirmou que pretende controlar a inflação no prazo de um ano e meio a dois anos. Prevê-se outro ano de recessão em 2024.

    Seja lá qual for o seu plano, haverá sofrimento social grande, mais ou menos inevitável a depender da inteligência e viabilidade política do que vá fazer.

    Mas é inevitável que a conta seja paga por trabalhadores, pois a inflação ainda vai longe; por quem recebe subsídios em tarifas de serviços públicos (como energia); por quem vai sofrer os impactos mais agudos da grande desvalorização do peso que virá, que vai bater diretamente no preço da comida (carne inclusive) e combustíveis.

    Será paga por quem não tem dólares ou ativos reais em que teria podido preservar o dinheiro da inflação.

    Tendo conseguido quase 56% dos votos, parece que Milei teria alguma base social para seguir seus planos, sem governo de coalizão e fazendo desde já ameaças aos movimentos sociais e aos peronistas mais esquentados. De início, pode ser. No entanto, 46% dos eleitores de Milei de segundo turno nele não votaram na primeira rodada da eleição presidencial. Votaram contra o desastre peronista.

    Não se sabe quem será o ministro da Economia, motivo daqueles chutes e especulações pré-governo que conhecemos tão bem. Mas talvez se possa especular quanto vai durar esse incógnito ministro da Economia em um país que passará por um ajuste duro (ou caos sem ajuste) e por quanto tempo Milei poderá governar "sem coalizão". Pouco.

    Ao menos em público e mesmo em análises de jornalistas e de consultorias econômicas argentinas, não há sinal de algum acordo político maior de Milei, que tampouco largou o núcleo do seu programa, ao menos da boca para fora.

    Por enquanto, Milei vai à luta tal como é. Suscitou comparações com Jair Bolsonaro. Corre o risco de ser uma variante de Fernando Collor.

    FOLHA 

     

     

     

     

     

    E ahora,o que faço?

     


     
    JOTA CAMELO
     
     
     

    VACCARI



     

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    Benção dos Animais


     

    ZIAD IN GAZA

     Most of the windows of the host family’s house are broken due to the bombing. When I open the toilet door, I realise that the medium-sized window there has fallen out, leaving a huge rectangular area of light and showing the window of the neighbouring building. I go backwards and return. The grandfather says: “Go inside and do your thing. I promise you nobody will look.” I politely decline, saying I will wait until it is covered.

    There are many new things I have forced myself to get accustomed to since this whole horrible situation started, but relieving myself in an open area where people can watch is not one of them.

     

    Sidewalks Of The City - Lucinda Williams



    As you walk along the sidewalks of the cityYou see a man with hunger in his faceAnd all around you crumbling buildings and graffitiAs you bend down to tie your shoelace
    Sirens scream but you don't listenYou have to reach home before nightBut now the sun beats down it makes the sidewalks glistenAnd somehow you just don't feel right

    The Agony of Waiting for a Ceasefire That Never Comes

     Illustration of a man standing in the wreckage of buildings.

    "f not for the war, I would be playing soccer with my friends twice a week. I would be watching movies with my wife. I would be reading the books on my shelves. I would be taking my kids to the playground, and to the beach. I would be riding my bike with my son, Yazzan, on the beach road. But now there are no books and no shelves and no beach road. "

    read report by Mosab Abu Toha

    The Agony of Waiting for a Ceasefire That Never Comes | The New Yorker

    quarta-feira, novembro 22, 2023

    Benção dos Animais


     

    Sonny Rollins - St. Thomas

    A Cease-Fire in Gaza Is Just the First Step



    "We must end the slaughter. And then comes the hard part."

    read the editorial by THE NATION




     


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